Border Indonesia-Malaysia Dah Dibuka, Ape Keuntungannye Untuk Kite?

      
Bangunan utama border Aruk-Biawak
Pintu border dah dibuka. Sekarang tinggal bagaimane kite manfaatkannye. Mulae'lah pantau-pantau ape keuntungan yang bise diambek dari dibukanye border. Usah kaknye jadi penonton. Kalak urang dah sukses, kite baro' nak buka usaha. 
       Kite usah nak ngarapkan hak istimewa. Usah nak melarang urang luar masok. Biarlah kite besaing secare sehat. Mun sean saingan,  kite jadi malas nak berusaha, ujungnye daerah kite daan bise maju. Biarkan jak urang masok, sape tau ade yang bise dipelajarek dari die. Selama die urang Indonesia, die pun berhak berusaha di daerah kite. Bagaimane juak seandainye kite nak buka usaha di Jakarta sinun, siape pun daan boleh nak melarangnye. Sepanjang kite dengan die punye hak dan kewajiban yang same.
       Saye dangar tahun 2017 akan dibangun agek kawasan perbatasan Aruk-Biawak tahap kedua. Dalam tahap dua akan dibangun hotel, taman, trek jogging, lapangan futsal, dan pasar tradisional. Untok lapak pasar tradisional mungkin bolehlah diutamekan urang daerah siye. Kasianlah mun die daan dimodale' muge-muge tampat usaha, kala' die jadi penonton inyan naknye. Tapi mun di luar pasar tradisional, sepanjang ade kesepakatan jual beli atau sewe menyewe dengan yang punye tampat, daan boleh lah urang luar nak dilarang. Mun urang luar dilarang masok, kala' daan kanak kunjongek lalu daerahnye. Jadi sappi agek, kembali ke asal jadinye. Sape kala' yang nak dijuale'. Parcume lah bedagang mun se'an pembalinye.    
         Mun saye liat di daerah Malaysia banyak inyan urang barat yang bekeliaran. Jangankan di kota basar, di daerah pinggeran macam di Sarikin pun ade urang barat. Ape agek di Kucing, kota basarnye. Mun di daerah kite payah inyan nak jumpe urang barat. Jangankan di Sambas,  di Pontianak pun rasenye daan suah jumpe dengan urang barat. Apelah sababnye?
       Saye dah dua kali paggi ke kota Kucing. Kotanye barseh inyan. Payah nak jumpe uras di tapi jalan. Tukang parkir sean. Pengamen sean. Pengemis sean. Urang gile yang bekeliaran pun sean. Mun pedagang kaki lima ade. Dan tampatnye memang kanak sediekan, mun ndak salah namenye pasar satok. Pedagangnye cume boleh bejualan hari Sabtu dan Minggu. Di tapi sungai (waterfront) ade juak urang bedagang makanan minuman pakai gerobak. Baik di pasar satok atau di Waterfront tempatnye terator dan nyaman dipandang mate. Iyelah kallu yang mbuat urang barat suke. Saye banyak inyan tijumpe dengan urang barat, sayang sean yang bekotang tolen. hehehe
       Cobe bandingkan dengan daerah kite. Uras ade di mane-mane. Tukang parkir banyak, baro' nak jajak kaki kite dan balom sampat matikan masen dah prit...jinye ngambus liprinye. Mun pengamen, sikali dudok ngopi, urang 4-5 pengamen nyanyi dakat kite. Mun suarenye bagus dan lakak sigek lagu maseh pakai. Iye kacreng-kacreng naknye, daan tau ape lagunye tang adekan dah pindah die. Minta siribu juak die. Mun pengemis usah nak diomongkan, dari biak kacik sampai nek uwan pun ade. Pedagang kaki lima betaboran, ndak peduli ngalikek urang atau daan. Kadang malah ade yang bejualan sampai ke badan jalan. Gaimanelah urang barat nak suke ke tampat kite.
Pengamen di luar negeri
       Saye bukan nak ngabarkan bahwe daan boleh ngamen atau bedagang di kaki lima. Mun kite liet di internet, di negara maju pun ade pedagang kaki lima atau pengamen. Cume bedagang ye harus terator, usah semaoknye. Iye lah mungkin diparlukan peran pemerentah untok ngatornye. Pengamen geye juak, di luar negeri banyak pengamen. Tapi pengamen di sinun da'an minta duit langsong ke urang yang agek nyantai, tapi urang yang nyantai yang mbareknye sukerele. Cobe lah liat di Youtube, pengamennye nyanyi atau begandang di tapi jalan, lakak iye dilatakkannye naknye kotak di dapannye. Mun urang suke, urang masokkan duit ke kotaknye secare sukerele. Daan macam nak di kite, pengamen masok ke warong kopi atau rumah makan. Kite yang nak nyantai pun daan nyaman. Mun makan jadi dah rase kanyang dolok dibuatnye.

Besambong...
       

Komentar

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Dokumen Surat Tanah Jaman Penjajahan Belanda Dan Jepang

Umpan Ikan Juare

CANGKAU LAYANG