Kapal Belon, Lagu Daerah Sambas Inyan

Video klip lagu "Kapal Belon" versi felam "Kembang Polaria"

Ito' di baro' namenye lagu daerah. Bukan hanye liriknye tolen yang makai bahase sambas, tapi alat musik yang digunekan pun nggunekan alat musik tradisional macam nak tahar, piol, akordion, gandang, dan suling. Sibalom lagu ito' sebenarnye jak dah ade juak lagu yang bebahase daerah Melayu Sambas, tapi musik pengiringnye nggunekan alat bend modern, jadi rase daan sadap gila'.
Luar biase jua' biak yang nyiptekan dan mengaransemen lagu ito'. Waktu pertame ndangar lagu ito' rase ngeranjang jua' bulu ndangarnye. Mate pun da'an terase bekace-kace, karne ade rase bangga dengan rase kagum campor adok.
Ge' dolo' sampat jua' ade rase khawater bahwe bahase Melayu Sambas akan ilang ditalan jaman karne biak muda' kini labeh suke nggunekan bahase luar yang dianggapnye labeh lawa (liat tulisan sebelumnye "Bahase Sambas, Musnah Jua' Ke Akhernye Kaknye?") . Tapi dengan adenye lagu ito', kekhawateran iye pun jadi ilang. Ape agek lagu ito' dijadikan lagu latar felam "Kembang Polaria" yang tikanal di siluroh kabupaten Sambas. Dua' ige' jempol patut kite acongkan untuk biak yang nyiptekan lagu ito'. Mudah-mudahan bahase dan budaye Melayu Sambas abadi sampai ke akher jaman.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Dokumen Surat Tanah Jaman Penjajahan Belanda Dan Jepang

Umpan Ikan Juare

CANGKAU LAYANG